Familie og ægteskab

Familien og ægteskabet spiller en central rolle i Bibelen, hvor det siges, at ægteskabet består af én mand og én kvinde. De 2 skal leve i troskab mod hinanden til døden skiller dem. Der levnes derfor næsten ingen plads til skilsmisse, og derfor heller ikke til at blive gift igen.

I Bibelen er familien og ægteskabet en vigtig del af samfunds- og menighedslivet. Derfor vil Lolland-Falster Kirken gerne hjælpe med, at der bliver orden og sammenhold i familierne. Samliv uden ægteskab er derfor en uorden, der skal gøres op med. Samtidig mener vi, at man ikke kan gifte sig for anden gang, hvis den første ægtefælle stadig lever.

For at finde løsninger på de problemer, som den enkelte møder omkring familie og ægteskab, er det nødvendigt, at en konkret situation drøftes mellem de involverede personer og kirkens ældste. Vort håb er, at vi derefter sammen kan finde løsninger, der ærer Guds ord og som kan blive en god hjælp for de involverede personer.

Her er det værd at bemærke, at den tilgivelse, som alle kristne lever af at få hos Jesus for sine egne synder, også kan give en ny start på et fastlåst ægteskab, hvor der har været utroskab, alkoholmisbrug, vold eller andet, der truer familien og ægteskabet.